Brev:
Mælk, gedemælk
8. februar 2010
Alder:
14 mdr.
Mælk, gedemælk
Hej Helen,
Jeg er ny her hos dig :) Vi bor i England og her er mine venners holdning til mad tit lidt anderledes. (Fish and chips landet :))
Jeg har en soen paa 14 mdr. Han er sund, glad og ret nem. Men min tvivl er, hvordan skal jeg planlaegge hans dagsrytme saa han spiser bedst.. (jeg kunne godt taenke mig han havde lidt mere fedt paa kroppen. han vejer ca. 9kg).
For tiden ser vores dage saaledes ud:
Vaagner kl. 06
(har tit lidt maelk i sin flaske som han drikker naar han vaagner)
Morgenmad kl 07
Han spiser groed med banan eller abrikos. Han faar lidt smoer og nogen gange lidt floede i. Ved 9 tiden spiser han resten af sin groed. (Har har altid spist smaa maaltider..) han faar et halv glas god appelsinjuice og vand.
ingen snack her!!
kl. 9.30 Putter jeg ham i barnevognen med en flaske (200ml gedemaelk) Jeg giver ham lidt af hvert: yogurt, floede, ost, havrefloede men proever at undgaa ko maelk, kun fordi jeg ikke selv mener at komaelk er egnet for menesker.. saa jeg giver ham gedemaelkspulver i flasken.
Han sover ca. 2 til 2 1/2 time og sover saa ikke mere iloebet af dagen... Jeg har overvejet om jeg skulle rykke hans lur til efter frokost... saa han ikke er saa traet ved aftensmads tid.. men har proevet det et par gange og syntes han bliver utrolig traet og spiser ikke rigtig frokost.. Jeg har svaert ved at vaegge ham efter 1 time og saa give ham en time senere paa dagen.. Saa er det fint med een lur i denne alder??
Frokost er ved 12-12.30 tiden... han er aldrig sulten lige naar han vaagner. Jeg laver tit aeggekage som han selv kan spise og jeg kan faa godt med groensager i, floede, ost og qunioa. Han faa tit en yogurt til desert
Han faar vand til frokost.
klokken er tit blevet 13.30-14 foer vi er faerdig med frokost.. saa ikke meget plads til snack.. hvis han skal naa at blive sulten til aften??
Jeg proever at faa en snack ind ved 15 tiden alt fra frugt, oellebroed, til en kiks.
Han spiser ingen sukker endnu!!
aftensmad er ved 17.30 tiden. Han er nu traet. (han skaber sig aldrig.. men jeg kan se han er traet) Den eneste maade jeg kan faa aftensmad i ham for tiden er foran tv'et med Bamse og kylling. Jeg ved det er meget forkert.. men jeg vil saa gerne have han faa et godt maaltid... saa spiser han normalt en god portion. Han faar til tider frugtmos til desert hvis kan kan spise mere...
Jeg prover nogen gange at give ham en lille groed snack foer vi gaar op og bader. men det er ikke saerlig tit det lykkes.. Han bader og kommer i seng ved 19 tiden med en 200ml gedemaelks flaske...
Saa han faar ca. 400 ml maelke erstatning og derudover ost, yogurt etc.
Saa min tvivl er for han nok mad?? skal jeg stoppe med at give ham flaske, saa han spiser mere ?? jeg syntes ikke der er tid nok paa dagen til mellem maaltider og snack... skal jeg lave hans soverytme om?? Eller skal jeg bare slappe af og tro paa naar folk siger boern sulter aldrig ??
Haaber du kan give mig et par gode raad.
Tak fra UK